Lukk meny
Finn og søk barnehage Våre barnehager
Meny

Aktuelt

Akasia bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen på siden så god som mulig. Ved å klikke på «Aksepter», samtykker du i bruken av slike teknologier. Du finner mer informasjon på siden retningslinjer for personvern
Aksepter

Dag 4: Workshop med en atelierista

"Det man hører glemmer man, det man ser husker man, det man gjør forstår man."

 

Dette sier Loris Malaguzzi, grunnleggeren av Reggio Emilia-filosofien. Nettopp det med å få en forståelse gjennom det å gjøre, har vi fått erfare i dag gjennom en workshop, sammen med atelieristaen Simon. I Reggio Emilia har de noe som kalles atelierista som er en kreativ tilrettelegger. Simon har i dag lagt til rette for at vi skulle få erfare det å bruke ulike typer åpne materialer. Åpne materialer er materialer som ikke har en bestemt bruksform, som for eksempel steiner, korker og skjell.

 

 

Studieturen ble avsluttet med en guidet tur på det internasjonale Loris Malaguzzi senteret i Reggio Emilia. Dette senteret ble åpnet på grunn av stor interesse for filosofien verden over, og er i dag en læringsarena for besøkende både internasjonalt og lokalt.

 

Takk for en flott studietur - hilsen Italiagjengen

                          

Dag 3: Inspirasjon på tvers av landegrenser

I dag har vi vært på besøk i barnehagen Aquilone. Vi besøkte de minste barna, 37 små italienere, som var fordelt på to avdelinger.

 

 

Noe som står sentralt i Reggio Emilia, er pedagogisk dokumentasjon. Vi har observert at de vektlegger andre elementer i sin pedagogisk dokumentasjon enn vi i norske barnehager ofte gjør. I typiske norske barnehager er det gjerne produktet av aktiviteten som er i fokus og som blir dokumentert. Vi henger opp malerier, tegninger og andre ting på veggene. Mens i Reggio Emilia er det selve prosessen som er i fokus. De stiller også ut produktene av barnas arbeid, men i mindre grad enn hva vi i norske barnehager gjør. De voksne bruker mye tid på å fotografere og notere ned det barna sier og gjør i prosessen. Dette er noe som gjøres daglig og som printes ut slik at foreldrene kan se på det.

 

 

 

 

Det må nevnes at i Reggio Emilias barnehager sover alle barn, uansett alder. De sover på samme tidspunkt og rundt to timer daglig. Dette er tid som pedagogene da bruker på pedagogisk dokumentasjon.

 

 

Det var fint å se at denne barnehagen er blitt inspirert av nordiske barnehager til å være mer ute. Vi så at de hadde gjort en god jobb med uteområdet. Mye av arbeidet var gjort på dugnad sammen med foreldrene. De har jobbet med egne holdninger rundt det å ta med barna ut. De har også hatt besøk av en lege for å få han til å formidle helsefordelene med å være ute til foreldrene. Pedagogene kunne fortelle at unge foreldre nå i større grad spurte i en positiv tone om barna var ute i ulikt vær. Tidligere var foreldrene mer bekymret over utelekens farer og at været skulle gjøre dem syke.

 

 

På slutten av dagen hadde vi et inspirerende foredrag om hvordan de jobber med prosjekt.

 

 

Beste hilsen barnehagegjengen på studietur: Trine, Anette, Jostein, Tonje, Bjarte, Marianne og Erna.

 

                        

Dag 2: Pedagogen som regissør

I dag har vi vært på besøk i barnehagen Zenit. Det er en barnehage for barn fra 0-6 år, med fire avdelinger, og plass til 96 barn.

 

 

 

Der fikk vi god tid til å gå rundt å observere og stille spørsmål. Det som fort slo oss var at voksenrollen er veldig annerledes her i Italia, enn i Norge. Vi i Norge har fokus på en aktiv og tilstedeværende voksen. For oss er det viktig å være en god rollemodell, inkludere alle og eventuelt bidra med nye elementer som kan berike leken.

 

 

Reggio Emilia har fokus på at den voksne skal legge til rette for lek og aktiviteter. De vil ivareta barnas nysgjerrighet og tanker, og skal derfor ikke involvere så mye i leken. Den voksne skal koordinere, observere og dokumentere. De ser på seg selv som regissører for barnas aktiviteter.

 

 

 

 

 

På slutten av dagen hadde vi et foredrag om foreldresamarbeid. Da forstod vi at de har en litt annerledes måte å samarbeide med foreldrene på, enn det vi har. De har flere foreldremøter i løpet av året, der de fleste foreldrene møter opp og deltar aktivt. De har også mer aktiviteter for barn og foreldre på ettermiddager, og i helgene. Dette gjør de for å skape en bedre fellesskapsfølelse mellom barnehagen, foreldrene og barna.

 

 

 

Beste hilsen barnehagegjengen på studietur: Trine, Anette, Jostein, Tonje, Bjarte, Marianne og Erna.

 

 

                     

Dag 1: Miljøet som den tredje pedagog

Første dagen i Italia er over, og vi er fylt opp av nye inntrykk. I dag har vi hatt to foredrag om skolesystemet og læringsfilosofien i Reggio Emilia provinsen. Vi har også vært på besøk i barnehagen Iride, der det går 63 barn fra 0-3 år.

 

Tre elementer som har gått igjen i løpet av dagen er:

  • Barnet
  • Den voksne
  • Miljøet

 

I Iride er de voksne gode på å ta naturen inn, men ikke så gode på å ta barna med ut i naturen. De hadde mye naturmaterialer og andre spennende materialer inne i barnehagen.

 

 

 

Det som gjorde mest inntrykk i dag, var å se hvordan de har lagt til rette for mye åpne materialer inne i barnehagen. Et åpent materiale kan gi flere muligheter i leken, det stimulerer sansene på en ny måte. Et mangfold av materialer i ulike nyanser, dufter, smaker og konsistenser. Det skal være et harmonisk rom som det er godt å være i. En stein kan være så mye mer enn bare en stein.

 

 

De ønsker å skape et miljø for å lære med mye muligheter, det skal være mange måter å utforske på. De ønsker at barnehagen skal tilby noe annet enn det barna har hjemme.

 

 

 

 

Beste hilsen barnehagegjengen på studietur: Trine, Anette, Jostein, Tonje, Bjarte, Marianne og Erna.

 

                         

Reggio Emilia - en studietur til inspirasjon

5 barnehager og 7 ansatte - vi er de heldige som skal få være med på denne studieturen til Guastalle, Italia og skal få se Reggio Emilia pedagogikken i praksis.

 

 

Reggio Emilia som vi har hørt så mye om, lest så mye om og sett så mange bilder fra. Reggio Emilia pedagogikken som har inspirert så mange over landegrensene.

 

Dette skal vi altså få se med våre egne øyne.

 

Vi skal få stille spørsmål direkte til Reggio Emilia pedagogene. Vi er så spente og lurer på hvordan denne turen skal inspirere oss i vårt virker her hjemme.

 

Vi er sikre på at vi skal bli inspirert. Men hvordan? Det vet vi ikke enda.

 

 

Litt om Reggio Emilia - pedagogikken:

Barn lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap gjennom samhandling med andre barn, omgivelsene sine og kompetente, nysgjerrige voksne, dette er den grunnleggende filosofien i Reggio Emilia-pedagogikken.

 

Hvordan pedagogene legger til rette for å holde barnas spørsmål, hypoteser og teorier levende er noe av det vi ønsker å studere på turen vår.

 

Kanskje er det dette som setter mest spor i oss?

 

Eller blir det hvordan de bruker pedagogisk dokumentasjon, som vil inspirere oss mest?

Et verktøy de bruker til å synliggjøre barnas arbeid og den pedagogiske praksisen.

 

Reggio Emilia er også kjent for hvordan de bruker rommet som den tredje pedagog. Kanskje det er hvordan rommene er innredet, hvilke leker og utstyr som er tilgjengelige som vil sette mest spor?

 

Prosjektarbeid er en annen arbeidsmetode vi har lest og hørt om. Denne arbeidsmetoden som krever at den voksne observerer, lytter og er tilstede der barna er. Som krever at vi er vokse som ikke vet hvor veien ender. Barnas innspill er veien videre. Hvordan får de dette til? Er det her vi vil få mest inspirasjon?

 

Vi er spente og forventningsfulle. Det er spennende å ikke vite hva som vil inspirere oss mest. Bare en ting er vi sikker på og det er at vi kommer til å bli inspirert av noe. 

  • Følg oss på reisen via denne bloggen :)
Nettløsning levert av Digitalbyrået Arego Personvern